1. Indledning
  2. Præstationskrav - teori, praksis og undervisning
  3. Bilens indretning, udstyr, betjening og dokumenter
  4. Manøvrer på den lukkede manøvrebane
  5. Bilers og andre køretøjers evne til at manøvrere
  6. Trafikantadfærd
  7. Grundregler for færdsel
  8. Grundregler for bilkørsel
  9. Manøvrer på vej
  10. Særlige risikoforhold i trafikken
  11. Manøvrer på køreteknisk anlæg
top

Den nemme teoribog

Særlige risikoforhold i trafikken

Man kan køre sikkert i trafikken hvis man er fokuseret, kender reglerne og i det hele taget opmærksom og rolig. Der er dog en række forhold, som især gør sig gældende for nye og unge bilister i trafikken, hvor der er særlig risiko. I dette kapitel gennemgår vi risikoforholdene igen og går mere i dybden med konsekvenserne af følgende faktorer.

Alkohol og narkotika som ulykkes- og skadesfaktor

  • Hvis man kører og har drukket, så der er alkohol i blodet
  • Hvis man kører og har taget stoffer, så der er narkotika i blodet
  • Hvis man kører for hurtigt - Hvis man ikke bruger sikkerhedsselen

I forhold til første punkt, så skyldes hver fjerde trafikdræbte alkohol. Det vil sige, at den, der kører bilen har drukket for meget til at køre bil. Unge har langt større tendens til at køre når de har drukket end voksne 35-44-årige, så det er en reel risikofaktor. Du kan være ansvarlig for dig selv, men hvis du møder unge bilister, er der altså en langt større risiko for, at de har drukket end hvis det er voksne, ældre bilister.

Nogen tor, at man kan vide, hvor godt og sikkert man kører, blot man ikke har ’drukket så meget’. Men det er ikke til at afgøre. Der er mange faktorer som spiller sammen, og der findes en lang række myter om, hvad der kan hjælpe på promillen: Kaffe, vand, en løbetur, frisk luft. Det er selvfølgelig forkert og politiet kan tjekke promillen helt præcist, så der er ingen nemme genveje til lavere promille end tid til at forbrænde af alkoholen i din krop.

For at give et eksempel: Bare 2 øl kan være nok til at du overskrider promillegrænsen. En nats eller nogle timers søvn er heller ikke nok. Ved fester, hvor man har drukket meget, så er promillen typisk stadig for høj til at køre om morgenen. Det er der mange, der ikke er opmærksomme på.

Grænsen er 0,5 promille for kørsel. Især hvis du har fået kørekort første gang er konsekvensen til at føle: Du kan få en stor bøde og få frakendt dit kørekort, få kørselsforbud og skulle gennemgå nyt A/N/T- kursus (alkohol, narkotika og trafik). Du skal også op til kontrollerende køreprøve. Hvis du er over 2.0 i promille frakendes dit kørekort i 3 år ubetinget.

Tænk over, hvordan du vil undgå at køre med alkohol i blodet. Del en taxa. Brug offentlig transport. Gå hjem. Sov hos den, der holdt festen. Aftal, hvem der holder sig ædru o kører hjem. Og husk, at det også er din pligt at stoppe folk, der vil køre med alkohol i blodet, som åbenlyst har drukket, men også hvis du mistænker at de hr drukket. Du kan ringe efter politiet, hvis du ikke kan forhindre at vedkommende vil køre. Det er meget alvorligt at køre ud i trafikken, når man har drukket eller taget stoffer. Det koster som førnævnt mange trafikdræbte.

Hvad angår narkotika, så gælder nogle af de samme punkter. Det er først og fremmest forbudt og der er kontante konsekvenser med bøde, frakendelse af kørekort og kørselsforbud, når du har kørekort for første gang. Du skal gennemgå kurset A/NT og op til kontrollerende køreprøve og får en klækkelig bøde. Igen, det er livsfarligt for dig selv at sætte dig i bilen, hvis du har taget stoffer. Forskellige stoffer giver forskellig virkning og mikser du stofferne er effekten umulig at forudse.

Amfetamin gør dig overenergisk og får dig til at køre med høj risiko.

Hash slører dig og gør dig uopmærksom og sløv til at reagere på farer og i det hele taget hvad der foregår i trafikken.

Kokain virker opkvikkende og får dig ligesom amfetamin til at køre ’overgearet’ og risikabelt.

Det siger sig på den måde selv, at det alt sammen er meget farligt for dig og dine medtrafikanter i trafikken og med alkohol oveni endnu værre for sikkerheden.

Hastighed og manglende sikkerhedssele som ulykkes- og skadesfaktor

Hvad angår tredje punkt, høj hastighed, er det at køre for hurtigt skyld i de fleste ulykker. Folk, der kører for hurtigt, kan ikke bedømme trafikken rigtigt eller i tide og mister herredømmet over bilen. Især på landet, hvor der måske er lange lige stræk, ingen andre på vejen eller andet, der indbyder til at køre hurtigt, kan være fristende. Især unge mænd på 18-19 år kører for hurtigt. Det er livsfarligt for dem selv, passagererne og jo hurtigere, jo værre skade på personer og bil. Man får klip i kørekortet og lækkelig bøde, hvi man kører mere end 30 procent hurtigere end tilladt. Hvis du er oppe over 60 procent over tilladte hastighed, får du kørselsforbud og kør er du hurtigere end 100 km/t og 100 pct. over tilladte hastighed frakendes du kørekortet ubetinget.

Hvis man som ny bilist (inden for de første tre år, man har kørekort) kører for hurtigt mister man kørekortet med mere end to klip og skal op til ny prøve, have ny undervisning og tage kurset A/N/T og får kørselsforbud. De skal kort sagt ’generhverve’ dit kørekort, som det hedder.

Det er åbenlyst, at det er farligt at køre for hurtigt og det ’stærekasser, razziaer og klare konsekvenser med bøde, frakendelse af retten til at køre bil og bøder viser, at man tager det meget alvorligt. Hvis du er med i en bil, hvor der køres for hurtigt skal du sige det til den, der kører bilen og prøve at få det stoppet, så der køres ansvarligt og efter reglerne.

Der er indført betinget, objektivt ansvar. De betyder at nå du låner din bil ud (som ejer eller bruger) til en, der kører for hurtigt, har drukket, taget narkotika, så kan du også få en bøde for det, som er sket. Det kan ske hvis vedkommende tages i automatisk trafikkontrol, ikke kører mere end 30 pct. for hurtigt, så vedkommende ikke mister kørekort eller får kørselsforbud.

Hvis forseelserne er værre, så er det personen selv, der står til ansvar. Men det betyder altså, at det også er dit problem, hvis den, der låner bilen, bryder loven.

Brug af sikkerhedsselen er påkrævet. Selv hvis man bare kører 10 km/t vil man ved et sammenstød blive trykket frem i bilen og tit komme til skade, hvis man ikke har sele på. Hvis du har sele på, når du sidder foran, får du 50 pct. bedre mulighed for at overleve. For dem, der sidder på bagsædet har de 25 pct. bedre mulighed for at overleve. Hver fjerde trafikdræbte skyldes at man ikke har sele på, når man kører eller er med i en bil.

Selen er vigtig. Airbags er ikke nok, den virker kun so sikkerhed, når den bruges sammen med sele – ellers kan den ligefrem være farlig.

Når bilen ruller rundt, er man meget udsat, fordi man kan blive kastet ud af bilen og komme i klemme. Det sker typisk ved høj fart og oftest, når det er unge bilister, der kører bilen.

Adfærd og ansvar

I forhold til sele og andet sikkerhedsudstyr i bilen er du ansvarlig for, at alle i bilen bruger det rigtigt. Sig til dem, at de skal tage sele på, og kører du ovenikøbet med børn under 15 kan du få bøde og klip i kørekortet, hvis du ikke sørger for at de er spændt fast og evt. bruger autostol, hvis der er tale om små børn.

Du får også selv klip i kørekortet, hvis du ikke bruger sele, og igen, får du to klip indenfor tre år som ny bilist, frakendes du kørekort og skal generhverve kørekortet som før beskrevet.