Motorcykel (A)

Personbil (B)

Lastbil (C)

Påhængskøretøj (C/E)

Kategori
  1. Indledning
  2. Præstationskrav - teori, praksis og undervisning
  3. Bilens indretning, udstyr, betjening og dokumenter
  4. Manøvrer på den lukkede øvelsesplads
  5. Bilers og andre køretøjers evne til at manøvrere
  6. Trafikantadfærd
  7. Vejforhold
  8. Grundregler for bilkørsel
  9. Manøvrer på vej
  10. Særlige risikoforhold i trafikken
  11. Manøvrer på køreteknisk anlæg
top

Den nemme teoribog

Præstationskrav – teori, praksis og undervisning

Når du skal til teoriprøve, skal du ud fra et billede kunne vælge det rigtige svar blandt flere muligheder. Et eksempel er afmærkninger på vejen: Du skal vide, hvad de betyder, hvorfor vejen er mærket af, og hvordan du kører efter afmærkningen. Du vil lære ting i teorien, som du skal bruge, når du kører. Derfor veksler man mellem teoritime og køretime, så teori og praksis hænger sammen. Kørelæreren skal i øvrigt give dig ’rigtig’ undervisning og ikke kun foran en computer – det har du krav på.

Hvordan undervisningen foregår, er op til kørelæreren. Kørelæreren planlægger og bruger de ting, der giver mening: computer, skærm, hvilke test man laver og så videre. Kørelæreren skal følge undervisningsplanen, som du også får udleveret. Når du kører praktisk, både på vej og på manøvrebane, så sker det selvfølgelig i en sikker bil, ligesom ved prøven.

Du skal til prøve i en bil med manuelt gear, fordi du skal kunne vise, at du kender til at bruge gear. Du behøver ikke at gå til prøve i den bil, du har lært at køre i, men det er selvfølgelig tit en stor fordel. Man kan ikke komme til praktisk køreprøve, før man har bestået teorien.