Motorcykel (A)

Personbil (B)

Lastbil (C)

Påhængskøretøj (C/E)

Kategori
  1. Indledning
  2. Præstationskrav - teori, praksis og undervisning
  3. Bilens indretning, udstyr, betjening og dokumenter
  4. Manøvrer på den lukkede øvelsesplads
  5. Bilers og andre køretøjers evne til at manøvrere
  6. Trafikantadfærd
  7. Vejforhold
  8. Grundregler for bilkørsel
  9. Manøvrer på vej
  10. Særlige risikoforhold i trafikken
  11. Manøvrer på køreteknisk anlæg
top

Den nemme teoribog

Særlige risikoforhold i trafikken



Man kan køre sikkert i trafikken, hvis man er fokuseret, kender reglerne og i det hele taget er opmærksom og rolig. Der er dog en række forhold, som især gør sig gældende for nye og unge bilister i trafikken, hvor der er særlig risiko. Nu gennemgår vi risikoforholdene igen og går mere i dybden med konsekvenserne af følgende faktorer:

Særlige risikoforhold

Hastighed, alkohol, narkotika, trafikfarlig medicin og manglende brug af sikkerhedssele er alt sammen med til at øge risikoen for ulykker og skader.

Alkohol og narkotika som ulykkes- og skadesfaktor

  • Hvis man kører og har drukket, så der er alkohol i blodet
  • Hvis man kører og har taget stoffer, så der er narkotika i blodet
  • Hvis man kører for hurtigt
  • Hvis man ikke bruger sikkerhedsselen.

I forhold til første punkt, så skyldes hver fjerde trafikdræbte alkohol. Dvs. at den, der kører bilen, har drukket for meget til at køre bil. Unge har langt større tendens til at køre, når de har drukket, end voksne 35-44-årige, så det er en reel risikofaktor. Du kan være ansvarlig for dig selv, men hvis du møder unge bilister, er der altså en langt større risiko for, at de har drukket, end hvis det er voksne eller ældre bilister.

Nogle tror, at man kan vide, hvor godt og sikkert man kører, blot man ikke har ’drukket så meget’. Men det er ikke til at afgøre. Der er mange faktorer, som spiller sammen, og der findes en lang række myter om, hvad der kan hjælpe på promillen: kaffe, vand, en løbetur, frisk luft. Det er selvfølgelig forkert, og politiet kan tjekke promillen helt præcist, så der er ingen nemme genveje til lavere promille end tid til at forbrænde alkoholen i din krop.

For at give et eksempel: Bare to øl kan være nok til, at du overskrider promillegrænsen. En nats eller nogle timers søvn er heller ikke nok. Ved fester, hvor man har drukket meget, er promillen typisk stadig for høj til at køre om morgenen. Det er der mange, der ikke er opmærksomme på. Grænsen er 0,5 promille for kørsel. Især hvis du har fået kørekort første gang, er konsekvensen til at føle: Du kan få en stor bøde og få frakendt dit kørekort, få kørselsforbud og skulle gennemgå nyt ANT-kursus (alkohol, narkotika og trafik). Du skal også op til kontrollerende køreprøve. Hvis du har over 2,0 i promille, frakendes dit kørekort i 3 år ubetinget.

Tænk over, hvordan du vil undgå at køre med alkohol i blodet. Del en taxa. Brug offentlig transport. Gå hjem. Sov hos den, der holdt festen. Aftal, hvem der holder sig ædru og kører hjem. Og husk, at det også er din pligt at stoppe folk, der vil køre med alkohol i blodet, og som åbenlyst har drukket, men også hvis du mistænker, at de har drukket. Du kan ringe efter politiet, hvis du ikke kan forhindre, at vedkommende vil køre. Det er meget alvorligt at køre ud i trafikken, når man har drukket eller taget stoffer. Det koster som tidligere nævnt mange trafikdræbte.

Hvad angår narkotika, så gælder nogle af de samme punkter. Det er først og fremmest forbudt, og der er kontante konsekvenser med bøde, frakendelse af kørekort og kørselsforbud, når du har kørekort for første gang. Du skal gennemgå kurset ANT og op til kontrollerende køreprøve og får en klækkelig bøde. Det er livsfarligt for dig selv at sætte dig i bilen, hvis du har taget stoffer. Forskellige stoffer giver forskellig virkning, og mikser du stofferne, er effekten umulig at forudse.

Amfetamin gør dig overenergisk og får dig til at køre med høj risiko. Hash slører dig og gør dig uopmærksom og sløv til at reagere på farer og i det hele taget, hvad der foregår i trafikken. Kokain virker opkvikkende og får dig ligesom amfetamin til at køre ’overgearet’ og risikabelt. Det siger på den måde sig selv, at det alt sammen er meget farligt for dig og dine medtrafikanter i trafikken og med alkohol oveni endnu værre for sikkerheden.

Hastighed og manglende sikkerhedssele som ulykkes- og skadesfaktor

Hvad angår tredje punkt, høj hastighed, er det at køre for hurtigt skyld i de fleste ulykker. Folk, der kører for hurtigt, kan ikke bedømme trafikken rigtigt eller i tide og mister herredømmet over bilen. Især på landet, hvor der måske er lange lige stræk, ingen andre på vejen eller andet, der indbyder til at køre hurtigt, kan det være fristende. Især unge mænd på 18-19 år kører for hurtigt. Det er livsfarligt for dem selv og passagererne – og jo hurtigere, jo værre skade på personer og bil. Man får klip i kørekortet og en klækkelig bøde, hvis man kører mere end 30 procent hurtigere end tilladt. Hvis du er oppe over 60 procent over den tilladte hastighed, får du kørselsforbud, og kører du hurtigere end 100 km/t. og 100 procent over den tilladte hastighed, frakendes du kørekortet ubetinget.

Hvis man som ny bilist (inden for de første tre år man har kørekort) kører for hurtigt, mister man kørekortet med mere end to klip, skal op til ny prøve, have ny undervisning, tage kurset ANT og får kørselsforbud. Du skal kort sagt ’generhverve’ dit kørekort, som det hedder.

Det er åbenlyst, at det er farligt at køre for hurtigt. Hvis du bliver taget, får du enten en bøde, et klip i kørekortet, eller du mister dit kørekort, så du ikke må køre bil. Hvis du er med i en bil, hvor der køres for hurtigt, skal du sige det til den, der kører bilen, og prøve at få det stoppet, så der køres ansvarligt og efter reglerne.

Der er indført betinget objektivt ansvar. Det betyder, at når du låner din bil ud (som ejer eller bruger) til en, der kører for hurtigt, har drukket eller taget narkotika, så kan du også få en bøde for det, som er sket.

Det kan ske, hvis vedkommende tages i automatisk trafikkontrol og ikke kører mere end 30 procent for hurtigt, så vedkommende ikke mister kørekort eller får kørselsforbud.

Hvis forseelserne er værre, så er det personen selv, der står til ansvar. Men det betyder altså, at det også er dit problem, hvis den, der låner bilen, bryder loven.

Brug af sikkerhedsselen er påkrævet. Selv hvis man bare kører 10 km/t., vil man ved et sammenstød blive trykket frem i bilen og tit komme til skade, hvis man ikke har sele på. Hvis du har sele på, når du sidder foran, får du 50 procent bedre mulighed for at overleve. For dem, der sidder på bagsædet, gælder det, at de har 25 procent bedre mulighed for at overleve. Hver fjerde trafikdræbte skyldes, at man ikke har sele på, når man kører eller er med i en bil.

Selen er vigtig. Airbags er ikke nok. Den virker kun som sikkerhed, når den bruges sammen med sele – ellers kan den ligefrem være farlig.

Når bilen ruller rundt, er man meget udsat, fordi man kan blive kastet ud af bilen og komme i klemme. Det sker typisk ved høj fart og oftest, når det er unge bilister, der kører bilen.


Adfærd og ansvar

I forhold til sele og andet sikkerhedsudstyr i bilen er du ansvarlig for, at alle i bilen bruger det rigtigt. Sig til dem, at de skal tage sele på, og kører du ovenikøbet med børn under 15, kan du få bøde og klip i kørekortet, hvis du ikke sørger for, at de er spændt fast og evt. bruger autostol, hvis der er tale om små børn.

Du får også selv klip i kørekortet, hvis du ikke bruger sele, og får du to klip inden for tre år som ny bilist, frakendes du dit kørekort og skal generhverve kørekortet som før beskrevet.